ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ

ΔΩΣΤΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

×
Η Διάρροια των Ταξιδιωτών | My Eupepsia

Είτε πρόκειται για τις ετήσιες διακοπές σας, είτε για μια απόδραση το Σαββατοκύριακο ή για επαγγελματικό ταξίδι, η μετακίνηση πάντα έχει κάποιο κόστος για το πεπτικό σας σύστημα. Γενικότερα, οποιαδήποτε αναστάτωση στις καθημερινές μας συνήθειες μπορεί να επηρεάσει τη φυσική ισορροπία του σώματός μας. Όταν, όμως, σχεδιάζουμε ένα μεγαλύτερο ταξίδι, αξίζει τον κόπο να γνωρίζουμε τι είδους επίδραση μπορεί να έχει στον οργανισμό μας.

Αεροπορικά ταξίδια

Αν φάτε ένα βαρύ γεύμα κατά την πτήση, η αιματική ροή θα κατευθυνθεί προς το πεπτικό σύστημα και λόγω του λιγότερου οξυγόνου στις υπό πίεση συνθήκες του αεροσκάφους, μπορεί να αισθανθείτε ζαλάδα ή ακόμη και να λιποθυμήσετε. Αποφύγετε να φάτε όσο βρίσκεστε στο αεροπλάνο, τρώγοντας κάτι στο αεροδρόμιο πριν φύγετε, αλλιώς καταναλώστε μικρότερα γεύματα ή κάτι ελαφρύ.

Το αεροπορικό ταξίδι μπορεί, εξάλλου, να προκαλέσει αφυδάτωση, γι’ αυτό φροντίστε να πίνετε άφθονο νερό. Η αφυδάτωση, σε συνδυασμό με την έλλειψη σωματικής δραστηριότητας για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, γι’ αυτό προσπαθήστε να κινείστε ακόμα και κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Αποφύγετε τα ποτά με ανθρακικό, καθώς θα ενισχύσουν τα φουσκώματα που μπορεί να αισθανθείτε λόγω της πίεσης στο αεροσκάφος. Δοκιμάστε κάποιο σκεύασμα κατά του φουσκώματος που θα σας απαλλάξει από τα αέρια και θα σας βοηθήσει να αποφύγετε τυχόν ανεπιθύμητες ενέργειες, οι οποίες θα προκαλούσαν ιδιαίτερη αμηχανία στον στενό χώρο του αεροπλάνου.

Όταν φτάσετε στον προορισμό σας

Η μετακίνηση μεταξύ ζωνών αλλαγής ώρας προκαλεί αλλαγές στις ώρες των τακτικών γευμάτων σας, γι’ αυτό προσπαθήστε να προσαρμοστείτε στην «καινούργια» σας ρουτίνα όσο το δυνατόν νωρίτερα. Διορθώστε το ρολόι σας μόλις επιβιβαστείτε στο αεροπλάνο και προσπαθήστε να φάτε και να κοιμηθείτε σύμφωνα με την ώρα του προορισμού σας.

Δώστε στο έντερο σας την ευκαιρία να προσαρμοστεί στη νέα και, ίσως, εξωτική για σας κουζίνα. Ξεκινήστε τρώγοντας μικρότερα τακτικά γεύματα. Αποφύγετε να καταναλώσετε αμέσως πλούσιες τροφές με πολλά μπαχαρικά, ούτως ώστε να μην υπερφορτώσετε το σύστημά σας. Μ’ αυτό τον τρόπο θα αποφύγετε τις καούρες και τα φουσκώματα. Παρακάτω θα βρείτε πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν να κάνετε ασφαλέστερες διατροφικές επιλογές.

Προσπαθήστε να ακούτε το σώμα σας και μην «κρατιέστε» για πολλή ώρα πριν πάτε στην τουαλέτα. Οι δημόσιες τουαλέτες μπορεί συχνά να αποτελούν τόπο προς αποφυγή, ακόμη και σε ανεπτυγμένες χώρες, αλλά είναι σημαντικό το έντερο να εκκενώνεται τακτικά, ώστε να αποφευχθεί η δυσκοιλιότητα.

Η διάρροια των ταξιδιωτών

Η διάρροια των ταξιδιωτών είναι η συχνότερη αδιαθεσία που επηρεάζει τους ταξιδιώτες. Κάθε χρόνο 20%-50% των επιβατών σε διεθνείς διαδρομές, δηλαδή περίπου 10 εκατομμύρια άνθρωποι, εμφανίζουν διάρροια. Η παροξυσμική εμφάνιση της διάρροιας των ταξιδιωτών γίνεται συνήθως την πρώτη εβδομάδα του ταξιδιού, αλλά μπορεί να σας βρει ανά πάσα στιγμή ενώ ταξιδεύετε ή ακόμη και αφού επιστρέψετε στην πατρίδα σας1. Ο πιθανός κίνδυνος να εμφανίσετε διάρροια των ταξιδιωτών εξαρτάται από τον προορισμό σας – οι προορισμοί υψηλού κινδύνου είναι κυρίως οι αναπτυσσόμενες χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας.

Αιτιολογία της διάρροιας των ταξιδιωτών

Κύρια αιτία της διάρροιας των ταξιδιωτών είναι η κατανάλωση τροφής ή νερού που έχει μολυνθεί. Ο συχνότερος ένοχος είναι ο μικροοργανισμός E.coli, αλλά η κατάσταση προκαλείται και από άλλα συνήθη μικρόβια, όπως το καμπυλοβακτηρίδιο, η σαλμονέλα και η σιγκέλα. Οι ιοί αποτελούν την επόμενη συχνότερη αιτία της διάρροιας, και ιδιαίτερα ο νοροϊός και ο ροταϊός. Παράσιτα όπως η τζιάρντια, το κρυπτοσπορίδιο και η ιστολυτική αμοιβάδα μπορούν, επίσης, να προκαλέσουν διάρροια των ταξιδιωτών, αλλά όχι τόσο συχνά.

Συμπτώματα της διάρροιας των ταξιδιωτών

Προφανώς το κύριο σύμπτωμα είναι η διάρροια, που εκδηλώνεται συνήθως με 4-5 κενώσεις σε 24 ώρες. Τα κόπρανα είναι υδαρή και μπορεί να περιέχουν αίμα. Άλλα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν είναι τα εξής:

  • Πόνοι στο στομάχι.
  • Αίσθημα ναυτίας/εμετός.
  • Πυρετός.

Τα συμπτώματα είναι, κατά κανόνα, ήπια στους περισσότερους ανθρώπους και διαρκούν 3-4 μέρες, μπορεί, όμως, να διαρκέσουν και περισσότερο.

Η αντιμετώπιση της διάρροιας των ταξιδιωτών

Τις περισσότερες φορές η διάρροια των ταξιδιωτών περνά χωρίς ιδιαίτερη θεραπεία. Κατά κανόνα, 90% των περιστατικών βελτιώνονται μέσα σε μια εβδομάδα και 98% μέσα σε ένα μήνα1.

Όσο αντιμετωπίζετε παροξυσμική διάρροια των ταξιδιωτών, προσπαθήστε κατά το δυνατόν να πίνετε κεκαθαρμένο ή βρασμένο νερό για να αποφύγετε την αφυδάτωση. Η αφυδάτωση μπορεί να αποβεί πολύ σοβαρή και γι’ αυτό είναι σημαντικό να την αποφύγετε και να πίνετε διαρκώς υγρά. Η αφυδάτωση είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για τα μικρά παιδιά, τα βρέφη και τους ηλικιωμένους. Συνιστάται η λήψη αλάτων επανενυδάτωσης από του στόματος για να αναπληρωθούν τα ανόργανα άλατα (ηλεκτρολύτες) και στοιχεία που έχει χάσει ο οργανισμός. Προσπαθήστε να βρείτε ένα προϊόν που, αφενός, αντιμετωπίζει την αιτία της διάρροιας και, αφετέρου, αντικαθιστά τα ανόργανα άλατα – τέτοιου είδους σκευάσματα δεν πρέπει να λείπουν από το «φαρμακείο» κανενός ταξιδιώτη.

Η διάρροια αντιμετωπίζεται με διάφορα φάρμακα και ιάματα. Τα σκευάσματα που αναστέλλουν την κινητικότητα του εντέρου επιβραδύνουν το χρόνο διέλευσης της τροφής μέσω της πεπτικής οδού αφήνοντας, έτσι, περισσότερο χρόνο για να απορροφηθεί το νερό και τα κόπρανα να είναι πιο στερεά. Ωστόσο, αυτό το είδος αγωγής δεν πρέπει να χρησιμοποιείται από ταξιδιώτες με λοιμώδη διάρροια ή όσους έχουν πυρετό ή διάρροια με αίμα, γιατί τα σκευάσματα αυτά μπορεί να αυξήσουν τη σοβαρότητα της νόσου, αφού επιβραδύνουν την απέκκριση των μικροβίων τα οποία προκάλεσαν τη λοίμωξη και τα διατηρούν εντός του οργανισμού για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα παρατείνοντας τα συμπτώματα.

Πρόληψη της διάρροιας των ταξιδιωτών

Μπορείτε να μειώσετε τον πιθανό κίνδυνο της διάρροιας των ταξιδιωτών ακολουθώντας τις παρακάτω κατευθυντήριες γραμμές:

  • Αποφύγετε την κατανάλωση τροφίμων και νερού που αγοράζετε από πωλητές στο δρόμο ή σε άλλα σημεία πώλησης όπου δεν επικρατούν καλές συνθήκες υγιεινής.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση ωμού ή όχι καλά μαγειρεμένου κρέατος και θαλασσινών.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση ωμών φρούτων και λαχανικών, εκτός και αν τα έχετε ξεφλουδίσει οι ίδιοι.

Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, οι καλομαγειρεμένες και συσκευασμένες τροφές είναι συνήθως ασφαλείς. Το νερό της βρύσης, ο πάγος, το μη παστεριωμένο γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα πρέπει να αποφεύγονται, όπου αυτό είναι δυνατόν. Στα ασφαλή ροφήματα περιλαμβάνονται τα εμφιαλωμένα αναψυκτικά ή νερό, το ζεστό τσάι ή καφές, η μπίρα, το κρασί και το βρασμένο ή κεκαθαρμένο νερό.

Πρέπει να πλένετε σχολαστικά τα χέρια σας με σαπούνι και νερό, όπου αυτό είναι δυνατόν, κάθε φορά που πάτε στην τουαλέτα και πριν φάτε. Έχετε μαζί σας αντιμικροβιακά μαντηλάκια και αντισηπτική γέλη για τα χέρια, αν αυτό είναι δυνατόν, ώστε να διευκολυνθείτε όταν ταξιδεύετε σε απομακρυσμένους προορισμούς.

Βιβλιογραφία

  1. Centers for Disease Control and Prevention, TravelersDiarrhea, November 2006
    Link:
    http://www.cdc.gov/ncidod/dbmd/diseaseinfo/travelersdiarrhoea_g.htm [Last visit: 11th December 2013]