8 ΑΓΝΩΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

×
8 άγνωστα στοιχεία  για το πεπτικό σύστημα
  1. Το πεπτικό σύστημα του μέσου ανθρώπου έχει μήκος περίπου 5 μέτρα, ενώ φθάνει τα 9 μέτρα όταν οι μύες δεν βρίσκονται σε σύσπαση.
  2. Το λεπτό έντερο έχει σχεδόν διπλάσιο μήκος από το παχύ, αλλά η τροφή παραμένει περισσότερο χρόνο στο παχύ έντερο. Το νερό απορροφάται από τα απόβλητα εντός του παχέος εντέρου και, συνεπώς, αν η διέλευσή της από το κόλον διαρκέσει μεγάλο χρονικό διάστημα, αφαιρείται υπερβολικά μεγάλη ποσότητα νερού και προκαλείται δυσκοιλιότητα.
  3. Χάρη στην περισταλτική κίνηση (μυϊκές συσπάσεις που προωθούν την τροφή μέσω της πεπτικής οδού), κάθε τροφή που καταπίνετε θα φτάσει στο στομάχι, ακόμη κι αν τρώτε κάνοντας κατακόρυφο με το κεφάλι κάτω, παρ' όλο που δεν σας συνιστούμε να το δοκιμάσετε! Ο κάτω οισοφαγικός σφιγκτήρας είναι μια βαλβίδα που βρίσκεται στο κατώτερο σημείο του οισοφάγου και δεν επιτρέπει στην τροφή και τα οξέα να παλινδρομήσουν προς τον οισοφάγο, προκαλώντας καούρες.
  4. Ο χρόνος που χρειάζεται η τροφή για να διέλθει μέσω του πεπτικού συστήματος ποικίλλει και εξαρτάται από πολλά διαφορετικά πράγματα. Κατά μέσο όρο χρειάζεται λιγότερο από μία ώρα μετά από ένα γεύμα μέχρι το 50% του περιεχομένου του στομάχου φθάσει στο έντερο, ενώ χρειάζεται περίπου 2 ώρες πριν το στομάχι αδειάσει εντελώς. Το λεπτό έντερο χρειάζεται 1 με 2 ώρες ώστε να κενωθεί κατά 50% και η διέλευση από το κόλον ποικίλλει σημαντικά από άτομο σε άτομο – κυμαίνεται από 12 έως 50 ώρες1,2.
  5. Πάνω από το 60% του ανοσοποιητικού συστήματος βρίσκεται στο έντερό μας. Αυτό σημαίνει ότι η υγεία του εντέρου αποτελεί σημαντικό παράγοντα ώστε να παραμείνετε υγιείς. Ορισμένα ιαματικά σκευάσματα κατά του φουσκώματος βοηθούν να αυξηθούν τα επίπεδα της καλής εντερικής χλωρίδας και, κατά συνέπεια, ενδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ μειώνουν τα φουσκώματα.
  6. Για έναν υγιή ενήλικα, το έντερο απορροφά περίπου 4,5 λίτρα νερό σε 24 ώρες. Γι’ αυτόν το λόγο, είναι σημαντικό να πίνετε άφθονα υγρά, ώστε το έντερο να μπορεί να λειτουργεί συνεχώς αποτελεσματικά.
  7. Κατά μέσο όρο, ένα γερό ανθρώπινο στομάχι χωρά περιεχόμενο 2 λίτρων, ενώ το κύριο πεπτικό υγρό του, το υδροχλωρικό οξύ, μπορεί να διαλύσει και μέταλλα.
  8. Οι θερμίδες που καίτε για την πέψη της τροφής σας αντιπροσωπεύουν το 5-15% της ενέργειάς σας ανά ημέρα3.

Βιβλιογραφία

  1. Kim SK. Small intestine transit time in the normal small bowel study, American Journal of Roentgenology 1968, 104(3):522-524.
  2. Uday C Ghoshal, Vikas Sengar, και Deepakshi Srivastava. Colonic Transit Study Technique and Interpretation: Can These Be Uniform Globally in Different Populations with Non-uniform Colon Transit Time? J Neurogastroenterol Motil. 2012 April, 18(2): 227–228.
  3. Klaas R Westerterp, Diet induced thermogenesis, August 2004, Nutrition & Metabolism 2004, 1:5 doi:10.1186/1743-7075-1-5: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/5
    [Last visit: 11th December 2013]